تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/05 - 08:19
کد خبر: 505702

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

جمهور جاوید/ از وداع تاریخی تا قدرت درون‌زا، عامل ثبات جمهوری‌اسلامی

جمهور جاوید/ از وداع تاریخی تا  قدرت درون‌زا، عامل ثبات جمهوری‌اسلامی

مطبوعات امروز کشور موضوع حضور حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه شب (۱۴۰۳/۳/۲) در منزل حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین شهید دکتر رئیسی و دیدار با خانواده ایشان، رئیس‌جمهور فقید را مظهر شعارهای انقلاب اسلامی دانستند و اظهار ارادت مردم به ایشان را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند. در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته‌ای که گذشت، اگرچه هفته‌ای بسیار تلخ بود و ملت قدرشناس ایران و بلکه بسیاری از ملت‌های اسلامی دو چهره تراز انقلاب و اسلام را از دست دادند، اما حضور میلیونی مردم در آیین‌های تشییع شهدای خدمت در شهر‌های مختلف کشور و حضور سران و نمایندگان بیش از ۶۰ کشور جهان در تهران برای ادای احترام به رئیس‌جمهور شهید، دکتر رئیسی و یارانش، نشان از جایگاه و اعتبار داخلی و بین‌المللی آنان داشت. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  جان‌سوز و دردناک نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: تشییع مردمی رئیس‌جمهور پیام قوت جمهوری اسلامی به همه دنیا بود

در این دیدار که حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم‌الهدی، سرکار خانم دکتر علم‌الهدی همسر شهید رئیسی، فرزندان و بستگان ایشان حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی، فقدان آقای رئیسی را خسارت سنگین و غیرقابل جبرانی برای کشور توصیف کردند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به حضور مردم در تشییع رئیس‌جمهور که از دید مهمانان خارجی دیدارکننده با ایشان هم پنهان نمانده بود، آن را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند که ریشه‌ مردمی جمهوری اسلامی و قوت آن را نشان داد؛ قدرت و قوتی که در عمق جامعه و ملّت ایران ریشه دارد.

آقای رئیسی بعد از حیات‌شان هم خدمات ارزنده‌ای به کشور کردند

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه این دیدار با تأکید بر اینکه خدمات خالصانه رئیس‌جمهور فقید فقط به دوره حیاتش خلاصه نمی‌شود افزودند: آقای رئیسی بعد از حیاتشان هم خدمات ارزنده‌ای به کشور کردند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین به اظهار لطف، محبت و ارادت مردم پس از وقوع حادثه در شهرهای مختلف، اشاره کرده و افزودند: این اجتماعات که با دعا و روضه برای سلامتی رئیس‌‌جمهور همراه بود، نشان‌دهنده‌ دلبستگی مردم به انقلاب و شعارهای انقلاب اسلامی است.

حرف‌های اصلی انقلاب از زبان رئیس‌جمهور خارج می‌شد

ایشان با بیان اینکه شهید رئیسی مظهرِ شعارهای انقلاب اسلامی بود، گفتند: حرف‌های اصلی انقلاب از زبان رئیس‌جمهور خارج می‌شد و ایشان این شعارها را، شعارهای خود قرار داده بود. رهبر انقلاب اسلامی در پایان این دیدار ضمن دعا و طلب مغفرت برای حجت‌الاسلام‌المسلمین رئیسی، برای بازماندگان ایشان از درگاه خداوند صبر مسئلت کردند.

در ادامه وطن امروز نوشت: جمهور جاوید

مشهد و حرم مطهر امام رئوف، همان‌جا که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عمری را در خادمی‌‌اش سپری کرد، آخرین ایستگاهی بود که پیکر رئیس‌جمهور محبوب طی ‌کرد و در نهایت در گوشه‌ای از رواق دارالسلام آرام ‌گرفت.

پس از تبریز، قم، تهران و پیش از مشهد، نوبت بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی بود تا برای ساعاتی هم که شده، مردم این سامان میزبان پیکر رئیس‌جمهور محبوب‌شان باشند و به رسم قدردانی و قدرشناسی، پیکر او را در خیابان‌های اصلی شهرشان تشییع کنند. اما چرا بیرجند باید میزبان پیکر رئیس‌جمهور می‌شد؟ پاسخ این سوال را باید در علاقه سیدابراهیم رئیسی به مردم استان خراسان جنوبی و همچنین سال‌ها نمایندگی مردم بیرجند در مجلس خبرگان رهبری جست‌وجو کرد. مردم استان خراسان جنوبی آنقدر به رئیسی اعتقاد و علاقه داشتند که 16 سال او را به عنوان نماینده خودشان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب کرده بودند.

بار آخر نیز در انتخابات 11 اسفند سال گذشته بود که نام سیدابراهیم رئیسی از میان آرای مردم این استان خارج شد و بیرجندی‌ها دوباره رئیسی را به عنوان نماینده اصلح خودشان در مجلس خبرگان رهبری برگزیدند.  پس از اعلام اولیه مراسم تشییع رئیس‌جمهور و همراهانش، درخواست‌ها و پیام‌های مردم استان خراسان جنوبی برای تشییع پیکر رئیس‌جمهور در بیرجند از گوشه و کنار به گوش رسید تا نهایتا ستاد برگزاری تشییع شهدای خدمت اعلام کرد پیکر رئیس‌جمهور شهید در روز تدفین (سوم خرداد) ابتدا به بیرجند می‌رود و سپس برای تشییع و خاکسپاری به مشهد منتقل می‌شود. 

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: در پناه رضا (ع)

تشییع مردمی رئیس‌جمهور پیام قوت جمهوری اسلامی به همه‌ دنیا بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه شب با حضور در منزل حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهید رئیسی و دیدار با خانواده ایشان، رئیس‌جمهور فقید را مظهر شعارهای انقلاب اسلامی دانستند و اظهار ارادت مردم به ایشان را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند.

به گزارش پایگاه حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در این دیدار که حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم‌الهدی، خانم علم‌الهدی همسر شهید رئیسی، فرزندان و بستگان ایشان حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی، فقدان آقای رئیسی را خسارت سنگین و غیرقابل جبرانی برای کشور توصیف کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حضور مردم در تشییع رئیس‌جمهور که از دید میهمانان خارجی دیدارکننده با ایشان هم پنهان نمانده بود، آن را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند که ریشه‌ مردمی جمهوری اسلامی و قوت آن را نشان داد؛ قدرت و قوتی که در عمق جامعه و ملّت ایران ریشه دارد. رهبر انقلاب اسلامی در ادامه این دیدار با تأکید بر اینکه خدمات خالصانه رئیس‌جمهور فقید فقط به دوره حیاتش خلاصه نمی‌شود، افزودند: آقای رئیسی بعد از حیاتشان هم خدمات ارزنده‌ای به کشور کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به اظهار لطف، محبت و ارادت مردم پس از وقوع حادثه در شهرهای مختلف، اشاره کرده و افزودند: این اجتماعات که با دعا و روضه برای سلامتی رئیس‌جمهور همراه بود، نشان‌ دهنده‌ دلبستگی مردم به انقلاب و شعارهای انقلاب اسلامی است. ایشان با بیان اینکه شهید رئیسی مظهرِ شعارهای انقلاب اسلامی بود، گفتند: حرف‌های اصلی انقلاب از زبان رئیس‌جمهور خارج می‌شد و ایشان این شعارها را، شعارهای خود قرار داده بود.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: وداع تاریخی

سیل اشک وآه در تبریز

ابتدا پیکر مطهر رئیس جمهور، دکتر امیرعبداللهیان، حجت‌الاسلام آل‌هاشم، دکتر رحمتی و دیگر شهدا بر دوش مردم آذربایجان و به باشکوه ترین شکل ممکن بدرقه شد؛ بدرقه‌ای که به زعم مردم و مقامات استانی، بی‌سابقه بوده است. اقشار مختلف مردم، با تفکرهای سیاسی متفاوت به بدرقه ابراهیم رئیسی و همراهانش آمده بودند تا نشان دهند که او رئیس جمهور شهید همه مردم ایران و فقدانش یک غم ملی است. مراسم قرار بود رأس ساعت 9:30 صبح آغاز شود، اما مردم خطه آذربایجان از ساعات ابتدایی صبح خود را به میدان شهدا رسانده‌ بودند تا میدان شهدای تبریز مملو از جمعیتی شود که انتظار پیکر شهدای خدمت را می‌کشیدند.

کثرت جمعیت به قدری بود که 4‌ساعت زمان برد تا پیکر دکتر رئیسی و همراهانش به مصلای تبریز برسد.«لبیک یا خامنه‌ای»، «آذربایجان اویاخدی‌، انقلابا دایاخدی» و «‌آذربایجان جانباز، خامنه‌ای‌دن آیریلماز» شعارهایی بود که از جمعیت حاضر در مراسم شنیده می‌شد. حاج مهدی رسولی مداح اهل بیت(ع) نیز با زمزمه نوحه مورد علاقه شهید رئیسی، برای مردم روضه می‌خواند. نهایتاً در میان بغض‌ها و اشک‌ها، پیکر مطهر شهدای خدمت که حالا نامشان در تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی ایران جاودانه شده، عازم تهران شد تا به قم و حرم مطهر حضرت معصومه(س) منتقل شود.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: بدرقه تا بهشت

هنوز طنین صدای سید ابراهیم رئیسی در گوش است؛ « من زندگی ام  را مرهون امام رضا(ع) هستم» و دست آخر هم تا ابد در قطعه ای از بهشت و در آغوش امام رئوف جای گرفت.
بنویسید تا در ذهن ها به یادگار بماند که همانطور قلب رئیس جمهور ایران به شوق مردم کشورش می تپید امروز نیز در روز وداع با پیکر مطهرش مردم ایران به اختیار دل هایشان آمدند تا به سمت بهشت دارالسلام بدرقه کنند.

شاید کمتر کسی تصور می کرد که مراسم تشییع رئیس جمهور شهید کشورمان به اندازه تشییع میلیونی شهید سردار حاج قاسم مورد توجه دنیا قرار گیرد اما چه به بسا امروز مردم با حضور میلیونی خود در تاریخ ثبت کردند که مردم ایران برای شهید جمهورشان سنگ تمام گذاشتند. امروز مردم غیور و شهید پرور مشهدالرضا در کنارزائران بارگاه منور رضوی زیر باران رحمت الهی با حضور میلیونی خود آمدند تا رئیس جمهورشان را تا خانه ابدی مشایعت کنند.

حضور اقشار مختلف مردم در خیابان های مشهد از پاویون فرودگاه گرفته تا خیابان امام رضا (ع) و صحن و سرای حرم مطهر رضوی خود گواه بر این ادعاست که رئیس جمهور محبوب ایران در طول دوران مسئولیتش به مردمی بودن حیاتی دوباره بخشید ...

مردم مشهد امروز ساعتها انتظار کشیدند تنها به شوق پیکر رئیس جمهور شهیدشان، هر چند انتظار داشتند این سفر همانند سفرهای استانی به مشهد و دیگر استان های کشور پر از شوق و وصل باشد اما امروز تا چشم کار می کرد فراق بود و اشک و آه و ماتم و بهت و اشک هایی که چون باران بود و صدایی که در گلو مانده بود اما حضور مردم مشهد امروز سیل آسا بود.

جوان نوشت: پیام قدرت ایران

پیام قدرت ایران یک‌بار دیگر صادر شد: ما مردمی معنویت‌گرا و معاداندیش هستیم و با زبان تشییع میلیونی خدمتگزاران مردم، با جهان سخن می‌گوییم. رهبر معظم انقلاب نیز با اشاره به حضور مردم در تشییع رئیس‌جمهور که از دید مهمانان خارجی دیدارکننده با ایشان هم پنهان نمانده بود، آن را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند که ریشه مردمی جمهوری اسلامی و قوت آن را نشان داد؛ قدرت و قوتی که در عمق جامعه و ملّت ایران ریشه دارد.

دکتر سید‌ابراهیم رئیسی، عصر پنج‌شنبه و پس از تشییع میلیونی و به‌یادماندنی پیکر مطهرش در تبریز، قم، تهران و بیرجند، همچون نگینی درخشان در میان اشک و اندوه زائران و مجاوران حرم رضوی در مشهد مقدس تشییع و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) آرام گرفت.

جام جم این‌گونه نوشت؛ قدرت درون‌زا، عامل ثبات جمهوری‌اسلامی

حضرت‌ آیت‌ا...‌خامنه‌ای‌ در‌دیدار‌ غروب‌ یکشنبه‌ و‌در‌ شب‌ ولادت‌ حضرت‌ رضا‌ و‌آن‌ هنگامی‌ که‌ فقط چندساعت‌ از‌انتشار‌ خبر‌ سانحه‌ برای‌ رئیس‌جمهور‌ می‌گذشت،‌در‌دیدار‌ جمعی‌ از‌ خانواده‌های‌ سپاه‌ ولی‌امر‌ با‌ اشاره‌ به‌ حادثه‌ پیش‌آمده‌ برای‌ رئیس‌جمهور‌ اعلام‌ کردند‌ ملت‌ ایران‌ نگران‌ و‌ دلواپس‌ نباشند،‌ هیچ‌ اختلالی‌ در‌ کار‌کشور‌به وجود‌ نمی‌آید‌ و‌همه‌ کارها‌ اعم‌ از‌امنیت‌ کشور‌ و‌امنیت‌ مرزها‌و‌ امور‌ مربوط‌ به‌ قوه‌ مجریه‌ مرتب‌ و‌ منظم‌ انجام‌ خواهد‌ شد‌ و‌ پیش‌ خواهد‌ رفت.‌ ‌نظامی‌ که‌ قدرت‌ خود‌ را‌ از‌ نیروی‌ درون‌زای‌ ملت‌ ایران‌ گرفته‌ و‌ تا‌ امروز‌ بحران‌های‌ به‌شدت‌ سنگین‌تری‌ را‌ پشت‌ سر‌ گذاشته‌ است.

«اتفاقی‌ در‌ جهت‌گیری‌های‌ کلان‌ ایران‌ رخ‌ نخواهد‌ داد.‌» ‌‌این‌ موضوع‌ محور‌ عمده‌‌ تحلیل‌های‌ صهیونیستی‌ و‌ آمریکایی‌ از‌ این‌ روزهای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ است. ‌فقدان‌ شهادت‌گونه‌‌ ریاست‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ هرچند‌ غم‌ سنگینی‌ است‌ اما‌ در‌ کنار‌ این‌ داغ‌ و‌ غم‌ یک‌ واقعیت‌ دیگر‌ هم‌ دارد‌ خودش‌ را‌ نشان‌ می‌دهد؛ ‌ساختار‌ قدرت‌ در‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌دلیل‌ اتکا‌ به‌ قدرت‌ درونی‌ جامعه‌ و‌ مؤلفه‌های‌ دیگر‌ به‌گونه‌ای‌ است‌ که‌ خلأ‌ یک‌ شخصیت‌ یا‌ فرد‌ اعم‌ از‌ سیاسی،‌ نظامی،‌ اجتماعی‌ یا‌ فرهنگی‌ هرچند‌ ضایعه‌‌ سنگینی‌ است‌ اما‌ تاثیری‌ در‌ کلیت‌ مسیر‌ و‌ جهت‌گیری‌های‌ کلان‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ندارد.

در ادامه همشهری نوشت: پیام جمهوری اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، چهارشنبه شب با حضور در منزل حجت‌الاسلام ‌‌والمسلمین، شهید دکتر رئیسی و دیدار با خانواده ایشان، رئیس‌جمهور فقید را مظهر شعارهای انقلاب اسلامی دانستند و اظهار ارادت مردم به ایشان را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند. در این دیدار که حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم‌الهدی، سرکار خانم دکترعلم‌الهدی همسر شهید رئیسی، فرزندان و بستگان ایشان حضور داشتند، رهبرمعظم انقلاب، فقدان آقای رئیسی را خسارت سنگین و غیرقابل جبرانی برای کشور توصیف کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حضور مردم در تشییع رئیس‌جمهور که از دید مهمانان خارجی دیدارکننده با ایشان هم پنهان نمانده بود، آن را پیامی به دنیا به نفع جمهوری‌اسلامی توصیف کردند که ریشه‌ مردمی جمهوری‌اسلامی و قوت آن را نشان داد؛ قدرت و قوتی که در عمق جامعه و ملّت ایران ریشه دارد.

رهبرمعظم انقلاب در ادامه این دیدار با تأکید بر اینکه خدمات خالصانه رئیس‌جمهور فقید فقط به دوره حیاتش خلاصه نمی‌شود، افزودند: آقای رئیسی بعد از حیات‌شان هم خدمات ارزنده‌ای به کشور کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به اظهار لطف، محبت و ارادت مردم پس از وقوع حادثه در شهرهای مختلف، اشاره و بیان کردند: این اجتماعات که با دعا و روضه برای سلامتی رئیس‌‌جمهور همراه بود، نشان‌‌دهنده دلبستگی مردم به انقلاب و شعارهای انقلاب اسلامی است.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: زنده باد سرمایه اجتماعی ایران

شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه او واقعه تلخی برای فضای سیاسی کشور به حساب می‌آید. در زمانی که هنوز چند و چون حادثه بالگرد رئیس‌جمهور برای افکار عمومی روشن نبود، این سوال در ذهن‌ها ایجاد می‌شد که اگر اتفاقی برای رئیس‌جمهور رخ دهد، با توجه به التهاباتی که در منطقه وجود دارد، چه اتفاقی رخ خواهد داد. رهبر انقلاب با تاکید روی این گزاره که خللی در اداره امور کشور پیش نخواهد آمد، فضای نگرانی به‌وجود آمده در جامعه را کمرنگ کردند.

در سمت دیگر نیز با توجه به تجربه‌ای که ایران در سال‌های دهه 60 و ترور مقامات کشور و رئیس‌جمهور داشت، احتمالات را در این راستا پیش گرفته بود و در شرایطی که رئیس‌جمهور در میان جمعیت مردم تشییع و خاکسپاری شد، اما ردی از نابسامانی و ناآرامی در فضای سیاسی و جامعه ناشی از فقدان رئیس‌جمهور دیده نمی‌شود. رسانه‌های فارسی‌زبان اما تلاش کردند تا جای ممکن در فضای پیش‌آمده در کشور نابسامانی ایجاد کنند،

اما با توجه به اینکه بخش زیادی از اعتبار خود را در ماجرای اتفاقات 1401 از دست دادند، چندان مورد توجه افکار عمومی قرار نگرفتند. برهمین مبنا گام بعدی مطرح کردن این گزاره بود، از آنجا که جایگاه ریاست‌جهموری در کشور چندان مهم نیست، خللی در کارها پیش نیامده است. در‌حقیقت اینجا نیز تلاش می‌شود با استفاده از وارونه‌نمایی امری که اتفاقا برای کشور دستاورد حساب می‌شود، حس ناامیدی و یاس را به جامعه تزریق کنند.

در‌حالی‌که این اتفاق در شرایطی رخ داد که جامعه ایران وقایعی دشوارتر از این را تجربه کرده بود و در شرایطی حساس‌تر در کشور، بالاترین مقام اجرایی را از دست داده اما بحران را رد کرده بود و در کنار این اما حضور مردم و نقش‌آفرینی آنها نیز موثر واقع شد. سانحه سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌‌‌جمهور و همراهانش، حضور گسترده مردم در مراسم‌‌‌ تشییع پیکر شهدا در شهرهای تهران، مشهد، تبریز و قم را به‌دنبال داشت. رسانه‌‌‌های ضد ایرانی مثل همیشه سعی کردند این حضور را تقلیل داده و سرمایه‌‌‌های اجتماعی کشور را نادیده بگیرند.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مبادله ۲۳۸ میلیارد تومان برق در بورس انرژی
۹ مسئول دیگر در ستاد سعید جلیلی منصوب شدند
مخبر با حمید نوری دیدار کرد
آیت الله «مکارم شیرازی» به بیمارستان منتقل شدند
پخت ۵۰ هزار پرس غذای نذری طی روز عید غدیر در دره شهر
اقامه نماز باشکوه عید قربان در حرم امیرالمومنین(ع)
حجت الاسلام حاج علی اکبری: مشارکت حداکثری انسجام و قدرت ملی را افزایش می‌دهد
آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین
اراده ایران برای کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها
یک نظامی اسرائیلی دیگر پس از بازگشت از جنگ غزه خودکشی کرد
زاکانی: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ آغاز می‌شود
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top